Site Logo Congres Partners in Verstaan 2024

27. Masterclass Deelkracht TOS jongeren & volwassenen

Tijdens deze Masterclass zijn er meerdere presentaties:

Samenwerken met de Com-Pas

Tijdens deze workshop informeren we de deelnemers over Com-Pas. Wat houdt het in? En hoe kan de Com-Pas jongeren met TOS en hun communicatiepartners helpen bij de communicatie in verschillende situaties. Na de pas en de website, kunnen we nu ook de training en de app laten zien. Hoe kan een jongere met TOS voor zichzelf bepalen of de Com-Pas een passend hulpmiddel is? En op welk moment zet je de pas handig in? En hoe doe je dat dan? Antwoorden hierop zijn te vinden in de training Aan de slag met Com-Pas, die professionals aan jongeren met TOS geven. We laten enkele video’s uit de training zien. Hierop vertellen jongeren met TOS waarom ze de pas wel of niet gebruiken en hoe hun omgeving reageert. We bekijken de opbouw van de online module en de materialen. Ook delen we de ervaringen uit de pilot die is uitgevoerd bij leerlingen met TOS. Met de app kunnen jongeren lastige communicatieve situaties beter voorbereiden of juist hulp krijgen in de situatie. Zo kan de jongere met TOS opzoeken wat je kan zeggen of kan doen. Bijvoorbeeld bij de eerste kennismaking in stage of bij het reizen. Ook helpt de app in het vergroten van inzicht over TOS en geeft tips. Nieuwsgierig? We laten de app graag zien. We
sluiten de sessie af met een gesprek over hoe deelnemers de Com-Pas zou kunnen gebruiken in het dagelijkse werk.

TOS & zelfstandig worden en werken – Twee actie onderzoeken

Meike van Genugten, Jerome Vergne, Maartje Kobesen, Sanne Bakering

We starten de sessie met theater. (jong)Volwassenen met TOS delen in een scene hun ervaring op het gebied van zelfstandig worden. Daarna lichten we het project TOSKoploper toe. Wat hebben we in de eerste periode van 2020 tot 2022 gedaan? Wat hebben we geleerd? Specifiek zoomen we in op 2 producten, de TOSKoffer en de animaties. TOSKoploper loopt de komende jaren door. We blikken vooruit en delen de onderzoeksthema’s van de interviews die we dit jaar afnemen. In het tweede deel van de sessie volgt weer theater. Nu spelen we een scene met ervaringen van (jong)volwassenen en hun communicatiepartners binnen het werk. Wat maken zij mee? En wat kan hen helpen? Deze vragen staan centraal in het project ParTOS. We geven een inkijkje in de eerste resultaten van dit project.

Samen naar inclusie – met jongeren en volwassenen met TOS

Lidy Smit, Iris Manders

Aan de hand van een casus over een opgroeiende jongen met TOS, zoomen we in op de verschillende levensdomeinen. Hoe gaat het met hem thuis, in het onderwijs, in zijn vrije tijd en op het werk? Dit koppelen we aan de verschillende Deelkracht projecten en producten. Wat kan het hem en zijn omgeving opleveren? In dialoog brengen we de inzichten en mogelijkheden. Ook de deelnemers van deze sessie denken actief mee.

Sprekers

Meike van Genugten

Als ervaringswerker TOS coördineer ik de voorlichtingen en presenteer ik over mijn ervaringen met TOS. Daarnaast werk ik als co-onderzoeker bij de Academie. Binnen Deelkracht o.a. bij ParTOS en TOSKoploper. Dat laatste is een participatief actieonderzoek, in het leven van jongvolwassenen met TOS op weg naar zelfstandigheid. Deze bevindingen delen we op een creatieve manier naar de buitenwereld toe.

Jerome Vergne

Al 6 jaar ben ik werkzaam als ervaringswerker TOS bij Kentalis. Daarbij heb ik al veel geleerd en heb ik hier mijn ervaring met TOS kunnen delen. Ik ben betrokken bij de Deelkracht projecten van TOSKoploper en ParTOS.

Sanne Bakering

Als onderzoeker werk ik bij de Kentalis Academie mee aan de Deelkracht projecten TOSKoploper en ParTOS. Dit doe ik in samenwerking met volwassenen met TOS, ouders en professionals. Beide projecten hebben als doel om inzicht te krijgen in het leven van mensen met TOS en hun participatie te verbeteren. 

Ook werk ik als logopedist bij de naschoolse groepsbehandeling van Kentalis. De behandeling richt zich ook op het verbeteren van de participatie van kinderen, door te werken aan de taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Lidy Smit

Ik werk als senior onderzoeker bij de Kentalis Academie. Mijn onderzoek richt zich op de neuropsychologie en het sociaal-emotioneel functioneren van jongeren met TOS. Mijn promotieonderzoek ging over sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden van jongeren met TOS of DSH zijn. Ik zet me in om de belevingswereld van jongeren met TOS te verhelderen en de impact van TOS op sociale interacties en ontwikkeling te begrijpen en te verbeteren. Dit doe ik binnen Deelkracht projecten zoals Levensloop, TOSkoploper en ParTOS.

Maartje Kobesen

Al 4 jaar ben ik werkzaam als Schoolassistente TOS bij Auris. Ik ben co-onderzoeker en ben ook betrokken bij de Deelkracht projecten van TOSKoploper en ParTOS.

Iris Manders

Ik werk als senior onderzoeker bij de Kentalis Academie voor de programmalijn TOS. Ook ben ik deelprogrammaleider van het Deelkracht programma voor volwassenen met TOS.

In mijn projecten werkt ik samen met jongeren en volwassenen met TOS, ouders en professionals om te leren over TOS en deze inzichten te delen. Samen zoeken we naar oplossingen om de participatie van (jong)volwassenen met TOS te ondersteunen.